четвер, 23 жовтня 2014 р.

Дисципліна і покарання...




Уміння правильно і ефективно дисциплінувати дитину — це ціле мистецтво, яким повинні оволодіти всі батьки. Дисципліна — не те ж саме, що і покарання. Дисципліна в більшій мірі стосується навчання, а не покарання: ви вчите дитину, в чому різниця між добром і злом, що слід поважати права інших людей, які правила поведінки прийняті в суспільстві. Все це заради того, щоб допомогти дитині вирости коханим, впевненим у собі, дисциплінованим, навчити його контролювати свої пориви і не засмучуватися через стресові   ситуації  в повсякденному житті.
Якщо у дитини виникають труднощі з дисципліною, дуже важливо пам’ятати, що це безпосередньо від вас не залежить. Всі діти різні і за типом темпераменту, і за рівнем розвитку, саме тому одна техніка дисципліни може мати позитивні наслідки в роботі з одними дітьми, але бути неефективною по відношенню до вашої дитини.
Ви повинні розуміти, що ваша поведінка під час дисциплінування дитини визначає його гарне чи погане поводження в майбутньому. Якщо після довгого з ним спору, його істерики або нападу гніву, ви здастеся, це може призвести до повторення такої моделі веління, за допомогою якої він, в кінцевому рахунку, доб’ється свого. Якщо ж ви непохитні і послідовні, дитина перестане в підсумку боротися з вами таким способом. Однак деякі діти вважають себе переможцями, навіть якщо їм вдалося відкласти виконання неприємної  для них справи хоча б на кілька хвилин.
Будьте послідовні у виборі методів дисципліни і покарання дитини. Це стосується всіх осіб які  доглядають за дітьми. Діти звикли перевіряти межі дозволеного, і якщо ви непослідовні у їх затвердженні , ви тим самим заохочуєте їх погану поведінку.
                          Що потрібно знати про дисципліну
•  Зберігайте спокій і не втрачайте над собою контроль, коли дитина погано поводиться. Уникайте криків і сварок , інакше дитина поставить собі в приклад таку поведінку і буде застосовувати його для отримання бажаного. Якщо ви відчуєте зростаюче роздратування, зробіть перерву, щоб відновити рівновагу.
•  Уникайте узагальненої критики. Упевніться, що дитина розуміє, що причиною вашого розчарування і смутку є його погана поведінка, а от любити ви його будете завжди.
•  Не хваліть дитину занадто часто. Ви не повинні постійно хвалити дитину, особливо за виконання яких-небудь звичайних завдань, інакше ваша похвала буде менш ефективною.
•  Не зосереджуйтесь весь час на негативі, особливо якщо простежуються позитивні тенденції поведінки. Набагато краще сказати: «Мені подобається, що ти склав свій одяг», ніж «Мені подобається, що ти, вперше, нарешті зволив скласти свої речі, поки тебе про це не просили».
•  Намагайтеся не застосовувати фізичного методи покарання. Порка ніколи не була ефективнішою, ніж інші форми покарання, і до того ж вона робить жорстоким дітей, робить їх агресивними і дратівливими.
•  Пам’ятайте, що важливо нагороджувати і хвалити дітей за хорошу поведінку.
•  Розумійте різницю між грошовими винагородами та хабаром. Винагороду  дітям дають після виконання чого-небудь, а хабар — до, щоб змусити дитину зробити те, що ви хочете. Не давайте дітям хабара.
•  Подавайте дитині гарний приклад.
•  Найважливіше — це емоційна захищеність вашої дитини, оточення, в якому він почував би себе в безпеці і любові.
                                Заохочення гарної поведінки
Перший крок для поліпшення дисципліни — навчитися заохочувати хорошу поведінку дитини. Набагато легше зміцнити хорошу поведінку, ніж намагатися змінити погане. А ось і кілька порад для заохочення хорошої поведінки.
Зміцнюйте хорошу поведінку дитини, пропонуючи йому натомість похвалу, коли він відмінно справляється з роботою або завданням, а так само проявляйте позитивний інтерес і увагу до нього. Діти очікують схвалення своєї поведінки, особливо від батьків. Дитина повинна знати, що він дотримується   правила, що він зробив (або спробував зробити) те, що ви хотіли. Обійміть її, поцілуйте, посміхніться, якщо він добре поводиться, виконує рутинні завдання без проблем або ж грає в команді за правилами. Важливо також говорити дітям слова схвалення, наприклад, «відмінна робота», «молодець», або «мені подобатися, коли ти …». Обов’язково коментуйте певні дії та поведінку.
Давайте дитині право вибору. Це дозволить йому відчути власну незалежність. Наприклад, запропонуйте вибір: винести сміття або накрити на стіл.
Перетворіть хорошу поведінку в розвагу. Діти з великим завзяттям зроблять те, що принесе їм задоволення. Наприклад: «Давай подивимося, хто зможе зібрати по кімнаті більше іграшок?». Встановіть систему заохочення хорошої поведінки.
Як покращити дисципліну
•  Будьте послідовні у виборі методів поліпшення дисципліни дитини і в методах його покарання (це стосується всіх, хто доглядає за дітьми). Дитина повинна навчитися розуміти, що є передбачувані наслідки всіх його дій.
•  Думайте наперед. Будьте готові до того, що збираєтеся робити і говорити, щоб допомогти дитині зрозуміти наслідки його дій. Не просто пробубніть це або скажіть, перше, що прийде на розум. Ви з більшою вірогідністю нашкодите ситуації, якщо не продумаєте план дисципліни заздалегідь.
•  Встановіть для маленьких дітей повсякденне рутинну роботу або обов’язки, які повинні виконуватися кожен день. Це стосується прийомів їжі, закусок, прийняття ванни і часу відходу до сну.
•  Створіть сприятливу атмосферу, яка підштовхне дитини до досліджень, але зможе захистити його. Наприклад, можна поставити замки на тумбочки і шафки для захисту дитини, яка тільки вчиться ходити.
•  Встановлюйте обмеження, які будуть підходити дитині по віку й розвитку. Пам’ятайте, що ви контролюєте ситуацію, тому потрібно бути готовими іноді говорити «ні». Ви так само повинні очікувати реакцію дитини на заборону, наприклад, плач. Це нормальний прояв незадоволеності в молодшому віці, а тому така поведінка слід проігнорувати.
 Також необхідно ігнорувати напади гніву.
•  Не пропонуйте вибір в ситуаціях, де дитина повинна буде погодитися із звичними правилами. Наприклад, замість того, щоб сказати «Ти хочеш прийняти ванну?» Ви повинні сказати «Пора приймати ванну!»
•  Не здавайтеся, коли дитина пхикає, плаче або в нападі гніву. Якщо ви це зробите, то він буде використовувати цю поведінку, щоб домогтися свого.
•  Вчіться ігнорувати незначні, нешкідливі і неважливі прояви непослуху, такі як нетерпіння.
•  Негайно карайте і заохочуйте дитину. Не чекайте кілька хвилин — за цей час поведінка дитини може змінитися, і ваша реакція буде вже неактуальна.
•  Не повторюйте вказівки. Необхідно дати команду і якщо вона не виконується, можете повторити її ще раз, але сказати про наслідки за її невиконання. Якщо вказівка як і раніше не виконується, потрібно перейти до наслідків. Не повторюйте завдання кілька разів.
•  Не сперечайтеся з дитиною про покарання. Ігноруйте будь-який протест. Ви можете поговорити про це пізніше.
•  Плануйте заздалегідь. Якщо у вас завжди виникають труднощі в певних ситуаціях, таких як, похід по магазинах або прийом гостей, то складайте план дій заздалегідь. У план повинні входити очікувані дії дитини і наслідки його непослуху.
•  Дійте за обставинами, особливо зі старшими дітьми та підлітками. Слухайте і беріть до уваги деякі зміни правил і форм покарання, запропоновані дитиною.
•  Говоріть про себе, а не про дитину. Наприклад, говорите: «Я засмучений (а), що ти не прибрав у своїй кімнаті», замість: «Ти мене засмутив тим, що не прибрав у кімнаті». Твердження, що починаються займенником «ти», можуть прозвучати звинувачувально і привести до сварки.
•  Після застосування дисциплінарних заходів необхідно пояснити правила поведінки — чого саме ви очікували від дитини, в чому саме він повів себе неправильно і як потрібно поводитися в наступний раз.



  Дякую , що звернули   увагу  на  корисні  поради, які   Вам  допоможуть  у 
                                            вихованні   дітей …

2 коментарі: